понеділок, 24 листопада 2014 р.

Розвиток творчого мислення учнів на уроках української мови та літератури шляхом використання активних та інтерактивних методів навчання


«За маленькою шкільною партою
твориться цілий народ»
В. Сухомлинський

Давня мудрість говорить: «Хто стоїть на місці, той відстає». А хто не хоче відставати, мусить рухатися вперед і не зупинятися, досягнувши вершини, а підійматися вище. У цьому й полягає основна місія сучасного учителя. Вже не достатньо бути на уроці та поза ним актором, режисером, діловодом, диригентом, дипломатом, психологом, новатором і компетентним фахівцем. Модель сучасного вчителя передбачає готовність до застосування нових освітянських ідей, здатність постійно навчатися, бути у постійному творчому пошуку. Ці якості не видаються додатком до диплома про педагогічну освіту, а формуються у щоденній учительській праці.
Сьогодні зрозуміло: бути гарним професіоналом означає бути в постійному пошуку, зростанні, розвитку. Життя доводить, що в складних умовах найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, гнучка, креативна, здатна до генерування і використання нових ідей, задумів, нових підходів та рішень. Це людина, яка володіє певним переліком якостей, а саме: рішучістю, вмінням не зупинятися на досягнутому, сміливістю мислення.
На сучасному етапі модернізація навчально-виховного процесу покликана сприяти формуванню та розвитку творчої особистості, яка спроможна повноцінно реалізуватися в житті. Для цього їй потрібні певні навички: думати, розуміти сутність речей, аналізувати, осмислювати ідеї, шукати потрібну інформацію, тлумачити її, застосовувати за певних умов.
Особистістю людина стає поступово, на її формування впливає багато чинників. Серед них провідне місце належить учителю  рідної мови та української літератури, тому що саме він найглибше пронизує доносить до свідомісті і підсвідомісті дитини інформацію про навколишній світ, про світ художнього слова, багатство та красу рідної мови.
Учитель української мови та літератури Шаблій Оксана Олександрівна постійно працює над підвищенням ефективності уроків, прищеплює своїм учням любов до України, її національних традицій, мови. З цією метою впроваджує різноманітні активні та інтерактивні форми і методи, які формують особистість, активізують її розумову і пізнавальну діяльність, розвивають творче мислення. Найефективнішим засобом розвитку творчого мислення учнів є активні та інтерактивні технології навчання.  Саме тому обрана тема є актуальною. Урок з використанням таких педагогічних технологій забезпечує:
-         умови для розвитку творчої особистості дитини;
-         сприяє позитивній мотивації учнів до пізнавальної діяльності, потребі в самопізнанні, самореалізації та самовдосконаленні;
-         робить можливим оригінальний підхід до побудови структури сучасного уроку української мови та літератури.
Суть досвіду у впровадженні таких принципів:
-         сприйняття дитиною нових знань має бути осмисленим, дитина повинна навчитися думати, розуміти сутність речей;
-         аналізувати, осмислювати ідеї, шукати потрібну інформацію, тлумачити її, застосовувати за певних умов; 
-         створювати ситуації, що сприяють творчій активності та спрямованості школяра;
-         розвивати творчу уяву учня , асоціативне мислення;
-         прагнення постійно вдосконалюватися, розв'язувати дедалі складніші творчі завдання;
-         перевага в роботі надається нестандартним урокам, які сприяють розкриттю творчого потенціалу  вчителя і учнів;
-         особистим прикладом виховувати повагу до моральних принципів. 
У досягненні цього на допомогу стає використання активних та інтерактивних технологій, результатом яких є:
-         якісний рівень знань;
-         цікаві уроки;
-         досягнення максимального взаєморозуміння і співпраці між учителем та учнем.
Працюючи над даною темою, вчителька використовує такі інтерактивні технології на уроках української мови: «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Асоціативний кущ», евристичний діалог-дослідження, робота в парах, робота в малих групах; на уроках української літератури: «Навчаючи – вчусь», «Метод ПРЕС», «Займи позицію», «Незакінчене речення», «Круглий стіл», «Сенкан». Одним зі способів цільового використання глобальної мережі на уроках словесності є веб-квест. Зараз, коли поняття «Інтернет» і «навчання» вже не настільки далекі одне від одного, як здавалося зовсім недавно, це поняття вважають новим кроком в освітніх технологіях. Варто використати цю технологію під час організації проектної та дослідницької діяльності школярів. У класичному варіанті веб-квест - це не що інше, як спосіб організації проектної діяльності учнів. Як і будь-якому проекті, тут можлива як індивідуальна, так і спільна роботу учнів над якимось завданням; він може бути розтягнутий на весь навчальний рік або обмежений спареним уроком, може застосовуватися під час опрацювання цілої теми чи бути формою проведення виховного заходу. Проведення проектної роботи за допомогою мережевих ресурсів має низку переваг, а для вчителя - зручний спосіб користуватися Всесвітньою павутиною в освітніх цілях.
Освіта - найпотужніша та найпотрібніша ланка повноцінного життя людини. Відійшли у минуле формули «Я – вчитель, ти – учень», на противагу їм зайняла тверді позиції формула успіху «Учитель + учні = партнери». У сучасних умовах гуманізації й демократизації навчального процесу актуальні дидактичні заповіді В.Сухомлинського. У книзі «Сто порад учителю» він писав: «Мистецтво й майстерність навчання і виховання полягає в тому, щоб розкривати сили й можливості кожної дитини, дати їй радість успіху в розумовій праці...»  Завдання вчителя – допомогти учневі знайти себе в житті. Розвивати творчі здібності можна по-різному. Окремі учні (обдаровані) переважно самостійно тренують свої задатки, щоб розвинути їх у здібності і вдосконалити, щоб вони стали творчими. Завдання учителя - управляти процесами творчого пошуку, йдучи від простого до складного: створювати ситуації, що сприяють творчій активності та спрямованості школяра, розвивати його уяву, творче мислення, здатність розуміти закономірності, самостійно робити висновки, шукати потрібну інформацію,  прагнути до постійного вдосконалення, розв'язувати дедалі складніші творчі завдання. Створення ситуації успіху, сприятливих умов для повноцінної діяльності кожної дитини - основна мета, що покладена в основу інтерактивних  технологій навчання. Багато з них варті уваги сучасного педагога, який прагне дати якісний рівень знань, зробити урок цікавим, досягти максимального взаєморозуміння і співпраці між учителем і учнем.
 При підготовці до уроку слід обов’язково пам’ятати, що «уроком учитель лише керує, а творять урок самі учні». Виходячи з цього, Оксана Олександрівна продумує систему логічно вмотивованих дій, послідовний перехід від одного елемента до іншого. Наприклад, інтерактивна технологія «Мікрофон» використовується найчастіше на рефлекторно-оцінювальному етапі навчальної діяльності. Учні мають висловити власну думку про те, чого нового та цікавого на уроці дізналися, чого навчилися, що пригадали. Інтерактивна технологія «Метод ПРЕС» найчастіше використовується на уроках літератури після вивчення художнього твору, що дає можливість учням довести і обґрунтувати свою точку зору, відповідаючи на питання за схемою: - я вважаю,… - тому що … - отже, …. Цікавим та ефективним методом навчання є «Асоціативний кущ», оскільки учні  пригадують раніше вивчене, аналізують та обирають потрібну інформацію. Даний метод найефективніший на етапі актуалізації опорних знань, умінь та навичок. Учитель впроваджує такі нові інтерактивні форми роботи як квести. Актуальним та ефективним є квест для старшокласників, наприклад, філологічний квест «Небесна сотня в вирій відліта...» до Дня Гідності та Свободи, яке відзначатимуть 21 листопада. Важливим є те, що, застосовуючи елементи інтерактивного навчання, учні вчаться бути демократичними, творчо мислити, співпрацювати, шукати потрібну інформацію, відбирати необхідну інформацію, приймати рішення, спілкуватися з іншими.
Отже, використання інтерактивних технологій не є самоціллю, а лише засобом, який сприяє співробітництву на уроці. Це такі технології як «Мікрофон», «Мозковий штурм», робота в парах, робота в малих групах, «Навчаючи – вчусь», «Метод ПРЕС», «Займи позицію», «Асоціативний кущ» та інші.
Розвитку творчого мислення шляхом використання активних та інтерактивних методів навчання сприяє і позакласна робота, не залишається поза увагою і робота з обдарованими дітьми. Учителькою розроблені індивідуальні завдання, запитання для лінгвістичних ігор, літературних вікторин, інтелектуально-розважальних програм, літературно-музичних композицій, сценарій філологічного веб-квесту; нетрадиційних уроків: мовний турнір, брейн-ринг, урок-змагання, урок-подорож, урок-дослідження, які  зацікавлюють учнів і підвищують рівень творчої діяльності при вивченні рідної мови та літератури.
Учні охоче беруть участь у конкурсах, турнірах, предметних олімпіадах. Учні Шаблій О. О. були призерами ІІ і ІІІ етапів олімпіад з української мови та літератури, призерами ІІ етапу Міжнародного конкурсу знавців рідної мови імені Петра Яцика, призерами І і ІІ етапів конкурсу-захисту науково - дослідницьких робіт РМАНум.
Критеріями результативності є підвищення пізнавального інтересу школярів до предмета, підвищення якості знань учнів, розвиток комунікативних навичок, креативність мислення, комфортність навчання. Щоденна робота з реалізації життєвих компетентностей спрямована  на формування учня, який має:
-         високий рівень загальнолюдської культури;
-         здатний мислити творчо, креативно, нетрадиційно;
-         може приймати рішення й нести відповідальність за нього, упевнений у собі;
-         уміє жити в суспільстві, співпрацювати в колективі;
-         здатний розв’язувати життєві проблеми;
-         усвідомлює необхідність учитися впродовж усього життя;
-         вміти аргументувати власні думки, змінювати їх;
-         розвивати аналітичне мислення учнів;
-         формувати в них навички самооцінки, самоконтролю своєї навчальної діяльності
-         сприяти розвитку культури спілкування, виховувати активну особистість, яка вміє бачити, ставити і вирішувати нестандартні проблеми;
-         формувати потреби в знаннях, високих мотивів навчання і прагнення до самоосвіти.

Отже, ефективним буде той урок, на якому присутні глибокі теоретичні знання, ретельна підготовка, заздалегідь підготоване домашнє завдання, активна співпраця не лише вчителя та учнів, а колективна співпраця між учителем та учнями зокрема.

Немає коментарів:

Дописати коментар