понеділок, 24 листопада 2014 р.
5 клас Урок №1 Тема: «Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова, його форми і речення. Головне та залежне слово у словосполученні»
5 клас
Урок №1
Тема: «Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова, його форми і речення. Головне та залежне слово у словосполученні»
Мета: сформувати в учнів нові знання про синтаксис і пунктуацію, визначити поняття «словосполучення»; розвивати вміння учнів виділяти словосполучення серед інших поєднань слів, будувати й аналізувати словосполучення, відрізняти словосполучення від слова (форми слова) і речення; розвивати творчу уяву учнів; виховувати патріотичні почуття через вивчення української мови, поетичне слово.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Форма уроку: урок-дослідження
Обладнання: підручник, записи на дошці, мультимедійна дошка, проектор, програвач, диск творів П. Чайковського, відеоролик «Осінь», м’яка іграшка або м’яч, мікрофон.
Методи і прийоми: «Поетична хвилинка», слово вчителя, робота з підручником, бесіда, «Асоціативний кущ», евристичний діалог-дослідження, творча робота в рупах, «Лінгвістичний волейбол», «Мікрофон»
Хід уроку
І. Організаційний момент
• «Поетична хвилинка»
Звучить симфонія П. Чайковського «Пори року» («Осіння пісня») входить Дівчинка-осінь, одягнута в жовте вбрання, прикрашене осіннім жовтим листям. Учениця під музичний супровід розказує уривок з усмішки Остапа Вишні «Заєць»
Золота осiнь… Ах, як не хочеться листу з дерева падати, - вiн аж ніби кров'ю з печалi налився i закривавив лiси. Сумовито рипить дуб, замислився перед зимовим сном ясен, тяжко зiтхає клен, i тiльки берiзка, жовтаво-зелена й "раскудря-кудря-кудрява", - ген там на узлiссi бiлявим станом своїм кокетує, нiби на побачення з Левiтаном жде чи, може, Чайковського на симфонiю викликає.
Креслять тригонометричнi фiгури високо в небi запiзнiлi журавлi, запитуючи своїм "кру-кру": "Чуєш, брате мiй, товаришу мiй?" Вiдлiтаємо! Золота осiнь…
ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Формулювання цілей уроку
(записати дату; тему уроку - «Словосполучення» - записати по середині листка, пропустивши 3-4 рядки)
- Діти, прочитайте уважно тему (слайд№1). Як ви вважаєте, про що ми будемо говорити з вами на уроці? Пригадайте, чи знайоме вам із початкової школи таке поняття як словосполучення? Сформулюйте цілі нашого уроку
Учні з допомогою учителя зазначають, що на уроці потрібно:
- дізнатися про синтаксис;
- визначити поняття «словосполучення»;
- навчитися виділяти словосполучення серед інших поєднань слів;
- будувати й аналізувати словосполучення;
- відрізняти словосполучення від слова (форми слова) і речення
ІІI. Мотивація навчальної діяльності
- Увага на екран! Для того, щоб ви краще зрозуміли, що ж таке «синтаксис», прочитаймо вірш Д. Білоуса (слайд №2)
Що ж, любі друзі, хлопці та дівчата,
Почнем сьогодні синтаксис вивчати.
Це грецьке слово – “синтаксис” – воно
Відоме у граматиці давно.
А що це слово грецьке означає,
Хай кожен з вас на вус собі мотає:
Це – побудова, устрій і зв’язок.
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
• «Асоціативний кущ»
Учні у зошиті, де пропущено рядки і записано тему, з допомогою учителя стрілочками записують усі асоціації, які у них виникають при опрацюванні даної теми. У результаті утвориться «кущ», у якому міститиметься уся інформація про словосполучення
Словосполучення
- Давайте перевіримо, чи правильно ви визначили особливості словосполучення. Звірте свої записи із записом на екрані (слайди № 3-4).
- Хто спробує сформулювати, що таке словосполучення?
(учні відповідають)
• Евристичний діалог-дослідження
- Спробуймо дослідити, яка ж різниця між словом, словосполученням та реченням. Я буду показувати вам предмети, а вам необхідно назвати їх спочатку одним словом, а потім – двома:
Листок
Гілка
Калина
Кошик
Яблуко
Виноград
- Чим відрізняються ці сполуки?
- Який висновок можна зробити?
- Проаналізуймо, якими частинами мови виражені слова, що входять до складу словосполучень.
- Які це частини мови?
- То з яких частин мови складаються словосполучення? (самостійних)
- Спробуймо визначити головне і залежне слово? (учні ставлять питання)
- Як відшукати головне слово? (залежне слово можемо змінити, наприклад: листок кленовий – багряний – жовтий – осінній …)
- Головне слово – яка частина мови? (іменник). Отож, словосполучення – іменникове (учні визначають вид словосполучень за головним словом)
• Вправа на закріплення матеріалу
- Увага на екран! Серед запропонованих сполук знайдіть і запишіть лише словосполучення. Поставте питання, визначте головне і залежне слово (слайд № 5)
Щедра осінь, гуляти з друзями, через річку, дрібний дощик, із саду, під кущем, збирати врожай, чекати осені, у квітнику, багряна берізка, довго очікувати, навчатися восени, дозріли яблука, будьте обережні, у воді, лежить сніг, зів’ялі трави, гарна погода, кінець літа, сонячний день, смачні груші
- Слова, з'єднані сполучниками, не є словосполученнями. Вони не залежать одне від одного, в реченні виступають однорідними членами. Не є словосполученнями підмет і присудок. Вони становлять граматичну основу речення
• Робота з підручником (с. 50). Учитель вказує на різницю між непоширеними та поширеними словосполученнями (слайд № 6 )
• Вправа 2 . Випишіть словосполученя, визначте вид за головним словом, позначте поширені і непоширені (слайд №7)
Багатий врожай жолудів, взяти відра, швидко зібрати врожай, назбирати повні відра, їхати до лісу, зав’язувати мішки, повертатися з піснями, вантажити в машину, віночок українських пісень, тепле осіннє сонечко.
• Творча робота в групах (технологія організації групової навчальної
діяльності школярів, технологія формування творчої особистості на уроці)
Учні розділилися на 4 групи по 5-6 чоловік.
- Переглядаючи відеофільм про осінь, вам необхідно дібрати словосполучення-ілюстрації до побаченого. Кожна група зачитує по черзі словосполучення, не повторюючи почуті. Потім по черзі групи придумують зі своїми словосполученнями речення так, щоб вони були пов’язані між собою за змістом і утворювали єдиний текст (відео ще раз повторюється, але вже під супровід тексту, який склала кожна група).
V. Закріплення вивченого матеріалу
• «Лінгвістичний волейбол»
Учні передають один одному м’яку іграшку, при цьому називаючи одне словосполучення. Словосполучення не повинні повторюватися.
VІ. Підсумки уроку
• «Мікрофон»
Учитель пропонує учням продовжити речення:
Я навчився на уроці…..
Я дізнався на уроці….
Мені найбільше сподобалося…..
Я розкажу мамі, товаришеві про ….
Мені не вдалося…
Цікавинкою для мене виявилося….
На жаль, я….
Допоможу розібратися однокласнику в тому, що…
Обов’язково допрацюю над…
VІІ. Домашнє завдання, інструкція до його виконання
Опрацювати с. 49-50, вправа 100, 102 (усім учням); дібрати прислів’я про осінь, виписати з них словосполучення (учням з високим рівнем знань)
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар