понеділок, 24 листопада 2014 р.

5 клас Урок №1 Тема: «Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова, його форми і речення. Головне та залежне слово у словосполученні»

5 клас Урок №1 Тема: «Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова, його форми і речення. Головне та залежне слово у словосполученні» Мета: сформувати в учнів нові знання про синтаксис і пунктуацію, визначити поняття «словосполучення»; розвивати вміння учнів виділяти словосполучення серед інших поєднань слів, будувати й аналізувати словосполучення, відрізняти словосполучення від слова (форми слова) і речення; розвивати творчу уяву учнів; виховувати патріотичні почуття через вивчення української мови, поетичне слово. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу Форма уроку: урок-дослідження Обладнання: підручник, записи на дошці, мультимедійна дошка, проектор, програвач, диск творів П. Чайковського, відеоролик «Осінь», м’яка іграшка або м’яч, мікрофон. Методи і прийоми: «Поетична хвилинка», слово вчителя, робота з підручником, бесіда, «Асоціативний кущ», евристичний діалог-дослідження, творча робота в рупах, «Лінгвістичний волейбол», «Мікрофон» Хід уроку І. Організаційний момент • «Поетична хвилинка» Звучить симфонія П. Чайковського «Пори року» («Осіння пісня») входить Дівчинка-осінь, одягнута в жовте вбрання, прикрашене осіннім жовтим листям. Учениця під музичний супровід розказує уривок з усмішки Остапа Вишні «Заєць» Золота осiнь… Ах, як не хочеться листу з дерева падати, - вiн аж ніби кров'ю з печалi налився i закривавив лiси. Сумовито рипить дуб, замислився перед зимовим сном ясен, тяжко зiтхає клен, i тiльки берiзка, жовтаво-зелена й "раскудря-кудря-кудрява", - ген там на узлiссi бiлявим станом своїм кокетує, нiби на побачення з Левiтаном жде чи, може, Чайковського на симфонiю викликає. Креслять тригонометричнi фiгури високо в небi запiзнiлi журавлi, запитуючи своїм "кру-кру": "Чуєш, брате мiй, товаришу мiй?" Вiдлiтаємо! Золота осiнь… ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Формулювання цілей уроку (записати дату; тему уроку - «Словосполучення» - записати по середині листка, пропустивши 3-4 рядки) - Діти, прочитайте уважно тему (слайд№1). Як ви вважаєте, про що ми будемо говорити з вами на уроці? Пригадайте, чи знайоме вам із початкової школи таке поняття як словосполучення? Сформулюйте цілі нашого уроку Учні з допомогою учителя зазначають, що на уроці потрібно: - дізнатися про синтаксис; - визначити поняття «словосполучення»; - навчитися виділяти словосполучення серед інших поєднань слів; - будувати й аналізувати словосполучення; - відрізняти словосполучення від слова (форми слова) і речення ІІI. Мотивація навчальної діяльності - Увага на екран! Для того, щоб ви краще зрозуміли, що ж таке «синтаксис», прочитаймо вірш Д. Білоуса (слайд №2) Що ж, любі друзі, хлопці та дівчата, Почнем сьогодні синтаксис вивчати. Це грецьке слово – “синтаксис” – воно Відоме у граматиці давно. А що це слово грецьке означає, Хай кожен з вас на вус собі мотає: Це – побудова, устрій і зв’язок. ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу • «Асоціативний кущ» Учні у зошиті, де пропущено рядки і записано тему, з допомогою учителя стрілочками записують усі асоціації, які у них виникають при опрацюванні даної теми. У результаті утвориться «кущ», у якому міститиметься уся інформація про словосполучення Словосполучення - Давайте перевіримо, чи правильно ви визначили особливості словосполучення. Звірте свої записи із записом на екрані (слайди № 3-4). - Хто спробує сформулювати, що таке словосполучення? (учні відповідають) • Евристичний діалог-дослідження - Спробуймо дослідити, яка ж різниця між словом, словосполученням та реченням. Я буду показувати вам предмети, а вам необхідно назвати їх спочатку одним словом, а потім – двома: Листок Гілка Калина Кошик Яблуко Виноград - Чим відрізняються ці сполуки? - Який висновок можна зробити? - Проаналізуймо, якими частинами мови виражені слова, що входять до складу словосполучень. - Які це частини мови? - То з яких частин мови складаються словосполучення? (самостійних) - Спробуймо визначити головне і залежне слово? (учні ставлять питання) - Як відшукати головне слово? (залежне слово можемо змінити, наприклад: листок кленовий – багряний – жовтий – осінній …) - Головне слово – яка частина мови? (іменник). Отож, словосполучення – іменникове (учні визначають вид словосполучень за головним словом) • Вправа на закріплення матеріалу - Увага на екран! Серед запропонованих сполук знайдіть і запишіть лише словосполучення. Поставте питання, визначте головне і залежне слово (слайд № 5) Щедра осінь, гуляти з друзями, через річку, дрібний дощик, із саду, під кущем, збирати врожай, чекати осені, у квітнику, багряна берізка, довго очікувати, навчатися восени, дозріли яблука, будьте обережні, у воді, лежить сніг, зів’ялі трави, гарна погода, кінець літа, сонячний день, смачні груші - Слова, з'єднані сполучниками, не є словосполученнями. Вони не залежать одне від одного, в реченні виступають однорідними членами. Не є словосполученнями підмет і присудок. Вони становлять граматичну основу речення • Робота з підручником (с. 50). Учитель вказує на різницю між непоширеними та поширеними словосполученнями (слайд № 6 ) • Вправа 2 . Випишіть словосполученя, визначте вид за головним словом, позначте поширені і непоширені (слайд №7) Багатий врожай жолудів, взяти відра, швидко зібрати врожай, назбирати повні відра, їхати до лісу, зав’язувати мішки, повертатися з піснями, вантажити в машину, віночок українських пісень, тепле осіннє сонечко. • Творча робота в групах (технологія організації групової навчальної діяльності школярів, технологія формування творчої особистості на уроці) Учні розділилися на 4 групи по 5-6 чоловік. - Переглядаючи відеофільм про осінь, вам необхідно дібрати словосполучення-ілюстрації до побаченого. Кожна група зачитує по черзі словосполучення, не повторюючи почуті. Потім по черзі групи придумують зі своїми словосполученнями речення так, щоб вони були пов’язані між собою за змістом і утворювали єдиний текст (відео ще раз повторюється, але вже під супровід тексту, який склала кожна група). V. Закріплення вивченого матеріалу • «Лінгвістичний волейбол» Учні передають один одному м’яку іграшку, при цьому називаючи одне словосполучення. Словосполучення не повинні повторюватися. VІ. Підсумки уроку • «Мікрофон» Учитель пропонує учням продовжити речення: Я навчився на уроці….. Я дізнався на уроці…. Мені найбільше сподобалося….. Я розкажу мамі, товаришеві про …. Мені не вдалося… Цікавинкою для мене виявилося…. На жаль, я…. Допоможу розібратися однокласнику в тому, що… Обов’язково допрацюю над… VІІ. Домашнє завдання, інструкція до його виконання Опрацювати с. 49-50, вправа 100, 102 (усім учням); дібрати прислів’я про осінь, виписати з них словосполучення (учням з високим рівнем знань)

Немає коментарів:

Дописати коментар